Kategori: vardagskonst

  • Hjortviken, sommarbarn och sommarens viktigaste frågor

    Hjortviken, sommarbarn och sommarens viktigaste frågor

    ”Hur blir vädret? Vad ska vi äta?”

    Finns det två frågor som på något magiskt vänster blir mer aktuella än någonsin, under sommaren? Nej, jag tror inte det.

    Och i ärlighetens namn var det ganska skönt att inte ha så många andra frågor att svara på, under två dagar på Hjortviken. För även om jag sällan låter slumpen avgöra finns det något skönt i att slippa ta beslut ibland och bara luta mig mot något förbestämt, ett mindre urval eller kanske till och med någon annan.

    Decision fatigue – är det något jag har börjat närma mig? Kanske.

    Nåväl. Hjortviken var pastellig med fransiga parasoller och en vacker utsikt.

    Men som alltid längtade jag ändå hem, trots att jag först längtade bort. Det gick inte många timmar innan jag saknade barnen, för ja, jag är en sån där mamma.

    Väl hemma igen fick jag några snabba pussar, skvaller om vem av mina två som gjort vad och ett ”hejdå mamma” innan de for iväg med Hugo till farmor och farfar i Skövde. Mina älskade sommarungar. Orädda, solbrända och egensinniga.

    Och för den som undrar så blev det regn och ostbricka till väder och middag.

  • Ett draperi, en soffa och ett par röda naglar

    Ett draperi, en soffa och ett par röda naglar

    ”Ses i Göteborg för gelato imorgon?” ungefär så lät det från Malin häromdagen. Och det är klart man svarar ”JA!” på ett sånt meddelande. Sagt och gjort, igår lämnade jag kullerstensromantiken i Alingsås för att åka in till Grönsakstorget och träffa Malin. Vi hann med DaMatteo, en tur på Humana, Artilleriet och Kreatima.

    Lyckades hålla mig från att spendera någonting i samtliga butiker förutom den sista. Mängden gouache, akvareller, papper och penslar som jag har börjar nu bli något orimlig. Men de är svåra att motstå.

    Dessutom är det något med hela proceduren jag tycker så mycket om – det känns lite som när man var liten och köpte godis i Lasarettkiosken i Falkenberg. Det fanns inte hur mycket som helst att välja på, och de dyrbara små godisbitarna valdes ut med andakt och det är lite samma sak när jag står på Kreatima och väljer länge bland de små tuberna.

    Igår köpte jag dessutom två oljekritor. Färgerna var fantastiska, det gick inte att säga nej.

    Men! Vad är en dag utan inspirerande färgkombinationer? Först ut råkade faktiskt bli jag själv. Den gröngula tröjan mot kjolen i en kall cremevit och lagom skrikiga röda naglar blev oerhört lyckad, om du frågar mig. Synd bara att jag regnades ner av ovädret och spillde glass på kjolen. Men life osv.

    Den andra kombinationen hittade jag på Artilleriet. En ljusare grön mot en mörkare ihop med vitt. Jag tänker att det hade kunnat vara fint att bygga vidare på det med mer i samma toner. Det är ett smidigt sätt för att få in massa färg utan att det blir hysteriskt. En sorts ton i ton, fast med max två färger och i flera nyanser.

    Tredje färgkombinationen hittade jag på Humana när jag letade efter en tjusig scarf att hänga i väskan, som Malin har gjort. Den perfekta nyansen av rosa till ett aprikosfärgat golv, vita detaljer och en liten dos svärta som drar ner Barbie-känslan kändes perfekt. Kanske på en tavla?

  • Vardagskonst i sitt esse

    Vardagskonst i sitt esse

    Sommaren sveper förbi vare sig vi är med på det eller inte och plötsligt når vi snart slutet av juli. Det är ett slitet uttryck, jag vet, men lika sant för det – tiden går fort. Och för det mesta gör vi så gott vi kan av den.

    Jag hinner skåla med Malin, se barnen fnittriga på Liseberg och dricka kaffe på Bar Centro. Hugo ritar, jag samlar på färgkombinationer, dricker ”något bubbligt” på Wine Mechanics med Ebba och ser om alla säsonger av Sex and the City.

    Samtidigt pågår mitt uppdrag för Jula, och alla tankar på framtiden parallellt med barnens sommarlov. Jag funderar på vad jag ska göra med mitt företag, vilken riktning ska jag ta, äter vi tillräckligt med grönt, hur många timmars sömn bör jag få, hur ska jag leva mitt liv, borde jag inte läsa mer och vad har vi i det där skåpet egentligen?

    Och med det sagt, välkommen, till Vardagskonst.