Jag har flera års samlande på bra‑att‑ha‑saker som jag behöver ta itu med just nu. Mitt förråd vägrar nämligen att släppa in en enda pryl till. Inte ens en som faktiskt behövs, som till exempel barnens vinterjackor.
Istället försöker mitt överfulla förråd knuffa saker tillbaka ut genom dörren så fort den öppnas. Och jag skulle nästan vilja påstå att fallet är ungefär likadant med skåpen och garderoberna uppe i lägenheten, trots ihärdig utrensning.
Därmed kan vi alltså konstatera att a) jag gör det dåligt eller/och b) jag har vansinnigt mycket prylar. Jag gissar på både och.
Därför har jag naturligtvis skjutit upp själva utrensningen, gjort en matcha-latte (ja, det smakar gott fastän det luktar akvarium) och letat fram andra sätt att göra det bättre på.
Först och främst psykologi möter praktik
Förutom de uppenbara fördelarna med att rensa ut så finns det fler som går på ett djupare plan. Tydligen är det så att varje gång man ser en överbelamrad hall, en tvätthög eller ett proppfullt skåp så tar det energi. Hjärnan registrerar alltså allt den ser, även sånt vi inte aktivt tänker på. Varje grej i rummet kräver alltså en liten bit av vår uppmärksamhet, vilket drar ner både ork och koncentration, enligt hjärnforskaren Katarina Gospic:
”Varje sak du stör dig på i hemmet tar procent av din koncentration. Tio procent för kläder på golvet och tio till för en överfull hall betyder alltså att arbetsminnet snabbt kommer ner på 80 %.”
Det blir ungefär som ett lågintensivt stresspåslag som gör att man tappar fokus snabbare och känner sig tröttare, till och med när man inte “gör något särskilt”.
Och ju fler saker du noterar att du borde göra (typ som plocka undan i köket, ta tag i tvätten eller städa skrivbordet), desto mindre arbetsminne har du kvar till annat.
Betyder det att alla som har det stökigt mår dåligt? Nix, men att ha ordning runt omkring sig är ofta en mindre krävande miljö för hjärnan att vistas i, oavsett vem man är.
Metoder
Kvarten
Den här varianten gillar jag lite extra för att den påminner om Tjugan, som är en grej jag hakat på med några kompisar i perioder. Det går ut på att man varje dag lägger 20 minuter på något som behöver tas itu med.
Men här är det alltså 15 minuter. Jag har läst att det rekommenderas att välja ut ett litet område. Samtidigt tänker jag att det också kan funka att ta något som känns övermäktigt, bara du bryter ner det i hanterbara bitar.
Huvudsaken är att du håller dig inom zonen. Välj något du ska fokusera på som till exempel nattduksbordet, hallen, en byrå eller underklädeslådan och rensa bara där tills timern säger att det är dags att sluta.
Femman
Här är det samma princip som med 15-minutaren, men vi gör tröskeln ännu lägre och håller oss till fem minuter.
Och vad hinner man egentligen på fem minuter, tänker du kanske. Jo, du kan rensa en pappershög, en badrumshylla eller en väska. Kanske till och med två.
Flyttlådan
Den här gillar jag, och är väl egentligen något jag borde göra med alla kartonger i mitt förråd. Ta fram en flyttlåda och lägg ner alla saker som står framme och som du inte använder. Tejpa sen igen lådan, märk med innehåll och ett datum 3–6 månader fram i tiden. Sen ställer du undan den.
Har du inte öppnat lådan innan dess, så behöver du uppenbarligen inget som finns i den. Då är det bara att sälja eller skänka vidare.
30-dagaren
Jag har aldrig provat den här metoden men den har dykt upp i mitt synfält ett par gånger. Man börjar med att rensa bort en sak dag ett, två saker dag två, tre saker dag tre och så vidare. Efter 30 dagar ska du ha gjort dig av med 465 saker.
Jag tycker det låter lätt och härligt i teorin men tänker att det kan bli svårt i praktiken dag 15 eller 25. Men då behöver man kanske tänka lite större? Och gå igenom skåp och skafferier, strumplådan, barnens teckningar, gamla sladdar eller kökslådor.
Favoriten
Att fokusera på vad som ska stanna, istället för på vad som ska bort, är en idé jag älskar. Den känns mer positiv, och handlar om att välja sånt man vill ha nära sig vilket gör resten till en naturlig utsortering.
Börja med att plocka ut allt ur till exempel en hylla eller ett skåp, och lägg bara tillbaka det du verkligen gillar eller använder. Det som stannar utanför får inte läggas tillbaka sen, även om det är lätt att försöka börja skohorna in massa grejer för att de ändå är “okej”.
4 lådor
Du behöver fyra lådor eller kassar med etiketten spara, skänk, sälj eller släng. Ställ dem på en plats som är lätt att komma åt, och sen är det bara att sätta igång och sortera ner varje grej direkt.
Gör det sedan till en rutin att ta itu med allting en viss dag. Som till exempel varje söndagskväll. Då slänger du det som ska bort, lämnar in en påse till second hand och fotar det som ska säljas.