Dag: 21 december 2025

  • Färg och gradienter

    Färg och gradienter

    Anteckning: målet var inte att måla päron, utan de fick bara vara formen för färgen och testet. Gillar iof formen. Mjuk, knubbig och ojämn.

    Processen: målade av päronen och blandade ihop en palett som testades på små pappersbitar. Målade sedan med min nya pensel (med fransk bindning). Fantastisk att måla med.

    Provade lägga på gradienter. Undermedvetet försökte jag kanske också skugga.

    Målade först ett lager med färg, när det torkat målade jag ett lager med vatten och duttade i färg nr 2. Repeterade två gånger. Eller tre.

    Petade för mycket i det första päronet och började lyfta bort färgen därav vita fläckar. Petade för lite i det sista päronet och fick för hård övergång.

    För övrigt väldigt nöjd med paletten. Gillar det lila mot det gröna. Den orangea var inte optimal men kan bli bra om den skulle vara lite smutsigare. Kanske också något ljusare.

  • Lite av helgens labb

    Lite av helgens labb

    Bild 1 – lager på lager + begränsad palett
    Två färger i varje bild. 3-4 lager av samma färg på fiskarna.

    Bild 2 – oklart varför effekten blev så här. Trodde först det var granulering som råkade hända, och sen att det kanske var papperets textur dvs att pigmentet fastnade i groparna. Kanske är det både och? Tyckte dock om det. Använde akvarellpenna till ögonen, smidigt om bara något litet ska göras och man inte vill blanda upp färg för det.

    Bild 3 – 100% bomullspapper från ett nytt varumärke. Svårt att få färgen jämn. Krävdes ett extra lager.

  • Repetativt mönster i akvarell

    Repetativt mönster i akvarell

    Ett test som Alexandra föreslog, och som jag sett andra göra, är att använda sig av fyra små kvadrater som ”målas ihop” för att testa göra mönster.

    Det jobbigaste var själva ritandet eftersom det hela tiden blev små avbrott när det inte gick att dra pennan sömlöst över kanterna. Har ingen bra lösning på det ännu. Men är säker på att det finns. Får återkomma till det.

  • Gradienter på olika vått underlag

    Gradienter på olika vått underlag

    Fortsatte med gradienter och fastnade för vått i vått-tekniken. Men eftersom jag blir tokig på att jag inte riktigt ser vart jag ska måla när vattnet är fullt transparent fick jag jobba med färg i färg istället. Vilket jag gillade eftersom det blev lite smutsigt, inte så tillrättalagt och krävde mindre av mig.

    Den största lärdomen var dock att för mycket vatten begränsar lagret ovanpå. Det understa lagret ska helst bara vara fuktigt, inte blött och absolut inte ha några pölar om färgen över ska kunna röra sig mer fritt.

    Men det beror ju såklart på effekten man är ute efter och hur bekväm man är med att släppa kontrollen. Jag tror jag hör till det senare laget, när det kommer till just det här.

  • Anteckningar om akvarellfärger jag provat

    Anteckningar om akvarellfärger jag provat

    Schminke
    Schminkes färger är alldeles lena. Det är ärligt talat ljuvligt att dra penseln i dem. Och pigmentet! Fantastiskt kraftfullt. Helt klart en stående favorit. Dyra, ja. Men värda varenda krona. Och dessutom dryga.

    Daniel Smith
    Färgerna från DS är lite kletigare i sin konsistens. Envisa. Tar lite längre tid att blanda upp med vattnet. Också underbart pigment. Dessutom innehåller en del (eller var det alla?) ytaktiva ämnen som gör att de exploderar i vattnet som fyrverkerier. Otroligt. Också dyra men också dryga.

    Winsor & Newton
    Om Schminke känns som pondus och kraft, Daniel Smith som attityd och liv så blir Winsor & Newton i sin tur väldigt foglig och vänlig. W&N har så många fina färger och de gör precis det de ska. Inget särskilt intryck men pålitliga och tacksamma att komplettera paletten med.

    Det tar dock lite tid att blanda upp pigmentet i vattnet men i övrigt absolut en pålitlig kompis med fint pigment som är lätt att arbeta med. Något billigare än ovan. Särskilt stort plus för deras små tuber på 5 ml som gör att det lätt att prova på nya färger utan att det känns särskilt hårt.

    Daler-Rowney
    Ja, vad ska man säga. Jag minns inte riktigt hur tankarna gick men om jag känner mig själv rätt så tänkte jag “kul, många färger och bra pris!” när jag hittade förpackningen på Akademibokhandeln.

    Men konsistensen var rent ut sagt äcklig. Den var liksom slemmig. Geleaktig.

    Först med riktigt mycket vatten blev den bra. Men då var ju det mesta av färgen väldigt utspädd. Så, för den som bara vill måla med väldigt ljusa, nästan urtvättade nyanser, så räcker detta fint. Men annars skulle jag inte rekommendera dem alls.

    Fast, jag är ju som sagt inget proffs. Det kan ju finnas någon teknik som får dem att bete sig som de ska. Jag hade den uppenbarligen inte.